torsdag 26 februari 2015

Kensukes rike - persongranskning

Jag har läst till s. 28
Boken jag läser heter Kensukes rike och är skriven av Michael Morpurgo.

Michael och hans familj reser på en jorden runt-resa på en segelbåt efter att Michaels föräldrar blivit uppsagda från tegelbruket.

Michael är huvudpersonen och runt 23 år gammal just nu, men han berättar om något som hände när han var 12. Michaels familj består av honom, hans föräldrar och deras hund Stella Artois. Man får inte veta mycket om hans utseende, men på framsidan av boken finns det en bild på honom bakifrån, och då ser han ut till att vara en 145 cm pojke med brunt/rödaktigt hår. Michael är ganska bra på att ta chockerande nyheter lugnt, som till exempel när han får reda på att de ska på en jorden runt-resa, blir han inte arg eller upphetsad, utan tar han nyheten bra.
   Han gillar att rita av fiskar, en av hans favoritritningar är en bild på en flygfisk. Den bilden betydde så mycket för honom så att han gav den till sin pappa i julklapp.
   Michael är en mycket nyfiken person, han tycker det är intressant med resan och de olika ställena de besöker. Han gillar inte läxor, så när de har seglat ett par dagar och hans mamma tar fram läxböckerna, blir han inte direkt på jättebra humör.
   Han tycker om att spela fotboll, han har en boll som han fick av sin vän Eddie innan han åkte. Han spelar fotboll med sin pappa och de barnen från det landet, den staden de stannar vid för tillfället på sin resa.

Michaels pappa, vars namn man inte får reda på, är en envis och beslutsam person. Under hans tid på tegelbruket satt han ofta och dagdrömde om en jorden runt-resa på en segelbåt. När han då får brevet om att bruket ska läggas ner, skrider han genast till verket och säljer bilen och köper båten för pengarna. Har han bestämt sig för något, då gäller det minsann också.

Jag kan faktiskt jämföra mig med både Michael och hans pappa, eftersom både jag och

Michael är nyfikna och tycker nya ställen är spännande. Jag gillar inte heller läxor, antagligen inte lika lite som Michael, men jag är inte jätteförtjust i läxor. Michaels pappa är en beslutsam person, precis om jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar