torsdag 26 februari 2015

Dumpad - upg. 7, vad hade jag gjort?

Vad hade du gjort i Ahmeds situation? När han bodde i Sverige, i Norge, i Somalia i Etiopen?

Sverige
I Sverige blev ju Ahmed slagen av sin pappa, men han sa inte till någon. Ifall jag hade varit Ahmed och blev slagen av Ahmeds pappaMen ifall jag skulle bli slagen, hade jag definivt sagt till någon, ifall det hände upprepade gånger. En gång hade jag förstås inte gillat det, men jag hade inte sagt till någon. Vid upprepade gånger hade jag sagt till någon jag litade på, t ex en lärare.

Norge
I Norge lurade mamman asylanläggningen genom att säga att de var flyktingar från Somalia, så att de skulle få asylbidrag. Hon sa noga till Ahmed att inte prata svenska eller nämna att de kunde svenska, så att de skulle få pengar som vanliga flyktingar. Ifall jag hade varit Ahmed, hade jag minsann sagt till att mamman bara ljög, och att vi inte alls kom direkt från Somalia. Följderna hade jag inte tänkt på så mycket, eftersom jag hade varit så arg på henne, efter allt hon hade gjort. 

Somalia
I Somalia hade jag, precis som Ahmed, försökt att ta mig hem så snabbt så möjligt. Jag hade nog också hjälpt andra människor i utbyte mot pengar som senskulle användas till en bussbiljett. En sak som jag hade gjort annorlunda än Ahmed är att jag hade gjort mig av så snart jag hade fått höra att mamman hade dumpat mig i Somalia. Jag hade börjat tjäna och spara pengar innan jag hade hört det där om min mamma.

Etiopien

I Etiopien hade jag pratat med ambassadören mer än vad Ahmed gjorde. Ahmed gick bara dit ibland för att kolla när han skulle få åka hem, men jag hade gått dit varje dag, ifall ambassaden inte låg för långt borta, det vill säga. Jag hade varit mer försiktig än Ahmad när det gäller att gå ut. Eftersom jag hade varit där olagligt. Ahmed kände till faran, men brydde sig inte jättemycket om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar