torsdag 26 februari 2015

Dumpad - upg. 5, Dumpad, sammankopplingar

Boken Dumpad handlar om Ahmed, vars föräldrar har lämnat honom i Somalia. När ett somaliskt barn åker till Somalia för att förbli somalisk och inte försvenskas, kallas det Dhaqan celis, somaliska för uppfostringsresa. En tid sedan såg jag ett engelskt reportage på nätet om Dhaqan celis i England.

Handlingen i boken utspelar sig i början av 2000-talet, och i boken beskrivs det hur osäker Ahmed känner sig när man går på gator i Somalia. Skottlossningar lite då och då, och män med gevär som går runt i staden. Det var ju i början av 2000-talet, så jag tänkte att det skulle vara intressant att ta reda på ifall det fortfarande är så. Jag googlade ”War in somalia 2014”, och hittade en wikipedia-sida med en tidslinje över händelser angående krig det året. Enbart på den första januari fanns det fyra olika punkter, bombningar i Mogadishu besvarade med skottlossningar var en av dem. Det var bara den första punkten. Och så håller listan på hela året, med små mellanrum. Varje vecka på hela året har någon dag med minst en punkt.
Så jag skulle säga att det fortfarande är så Somalia som boken beskriver att det var då.

Ahmed vill ta sig till Sverige, och måste då göra många olika saker. Han måste skaffa pass och rätt papper för att kunna ta sig till Sverige. När jag läste boken kom jag att tänka på filmen Zozo, som vi såg i sexan. Zozo handlar om också om en pojke, Zozo, som försöker ta sig till Sverige. Både i Dumpad och i Zozo känner huvudpersonerna rädsla för bomber och skottlossning. I Dumpad blir Ahmed slagen av sin pappa men har ett bra liv i skolan. I Zozo blir Zozo inte slagen av sin pappa, däremot blir han mobbad och slagen i skolan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar