onsdag 3 juni 2015

Slöjdutvärdering - Väska till vattenflaska, VT15

Kravet för uppgiften denna terminen var att helt enkelt jobba med sömnad. Jag hade precis köpt en ryggsäck (Maxpedition Falcon II), som jag visste var för liten för att bära allt nödvändigt för en utomhusövernattning plus en stor vattenflaska, så jag valde att göra en väska till en stor vattenflaska som skulle räcka för en övernattning.
Min inspiration till mitt arbete var en liknande väska, också designad för vattenflaskor, nämligen Maxpedition 10" x 4" Bottle Holder. Jag valde dock bort fickan på framsidan, eftersom det skulle ha varit för svårt att fixa med tyget och dragkedjan senare (att tänka att utsidan ska vara och insidan och tvärtom). Det hade dessutom tagit för lång tid, för jag hade några andra grejor att göra förutom slöjdarbeten (laga en ryggsäck och födelsedagspresent till min farmor).

Jag ville ha ett vattentätt, eller i alla fall vattenavvisande, tyg till min väska, och jag hittade ett grönt tyg som var otroligt vattenavvisande. Den gröna nyansen var lite åt det turkosa hållet, jämfört med min ryggsäck, och de ser inte så bra ut tillsammans, men det var det bästa jag kunde hitta.
Min inspiration: Maxpedition 10" x 4" Bottle Holder (teckenförklaring nedan)






















Det jag gjorde först var att studera de bilder som fanns av väskan jag använde som inspiration på nätet. Jag såg då att väskan bestod av tre stora delar: ryggen med topp och botten (1), kroppen (2), och den sista delen (3). Jag experimenterade med pappersbitar som jag klippte ut och nålade ihop dem till vad som skulle bli en modell av min väska. Till slut kom jag fram till hur stora de olika delarna skulle vara, så jag mätte pappersbitarna, och ritade ut måtten på tyget. Jag ritade i kanterna för att spara tyg, sedan klippte jag ut dem med tygsax. Jag nålade ihop de olika tygbitarna med knappnålar för att se ifall de passade, vilket de inte gjorde. Jag försökte se vad jag hade gjort för fel, och såg att måtten på tygbit 2 var helt fel. Jag vet inte hur det kunde hända, men jag antar att det var för att jag behövde konvertera från tum till cm och från cm till tum hela tiden (min ryggsäck som väskan skulle hänga på hade alla mått i jämna tum, så jag tänkte att det blir enklare ifall jag jobbar i tum också). Nästa gång får jag vara lite mer noggrann och se till att allt blir rätt. Jag kan dessutom istället för att mäta pappersbitar och rita måtten på tyget, sätta pappersbitarna på tyget, så blir det inga fel.
På alla tygbitar som blev rätt, sydde jag med sicksack runt kanten, så att den inte skulle fransa sig.

Innan jag sydde ihop alla bitar skulle jag sy fast något som skulle komma att fästa väskan vid min ryggsäck, och jag valde så här (jag vet inte vad det heter):






















Både längst ner på bandet och på själva väskan finns kardborre så att man kan trä den genom MOLLE-paneler (se bild nedan) och sedan stänga kardborren.





















Sedan var det dags för dragkedjan. Samtidigt som jag hade tygbit 1 och tygbit 3 hopsydda, sydde jag på ena sidan av dragkedjan på underdelen av tygbit 3, och sedan på tygbit 2. Efter det sydde jag fast tygbit 2 i botten och ryggen (dvs tygbit 1). Då var jag klar och vände hela väskan ut och in, klippa av lösa trådar och så var det klart.

Jag är ganska nöjd med väskan, och jag kommer definitivt använda den mycket. Den var ganska svår att göra, eftersom det enda jag hade att utgå ifrån var en bild. Jag fick göra om några gånger för att jag hade tänkt fel, men överlag gick det ganska bra ändå. Något nytt som jag lärde mig göra är att sy runda kanter. Att sy en rund kant är ganska svårt och även om det blev ganska många småfel i kanten (se bild nedan), så håller den i alla fall.

















På den näst sista lektionen hade jag inte så mycket att göra, så, för att öva på att sy runda kanter, gjorde jag en till liten väska, eller rättare sagt påse. Påsen liknar den väskan jag hade som terminsprojekt, men saknar dragkedja och en massa olika delar som ska sys ihop.

En grej som jag faktiskt stör mig på riktigt mycket, är att hela väskan är lite sned:
















Antagligen sydde jag lite snett uppe i hörnen, så att hela väskan blev sned. Jag försökte kompensera genom att klippa av en bit av tygbit 3's nederkant, och det hjälpte lite, det kan man se ifall man jämför skillnaden på höger- och vänstersidan längst upp, med skillnaden på höger- och vänstersidan vid dragkedjan.

Från början tänkte jag också ha MOLLE-paneler på själva väskan, men jag valde bort det, eftersom jag märkte att tyget jag använde var för mjukt och ostadigt för att inte falla ihop ifall jag skulle sy fast något utanpå.

Tidsmässigt hade jag kunnat jobba lite snabbare, under de första lektionerna funderade jag på hur väskan skulle vara uppbyggd, vilken form de olika tygbitarna skulle ha osv.

Under större delen av arbetsområdet visste jag inte riktigt hur jag hade tänkt i början, och jag behövde göra om och tänka mycket. Men allt som allt är jag nöjd med arbetet och min arbetsinsats.
Här är några bilder till:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar