fredag 5 juni 2015

Civil olydnad - frågor

  1. Greenpeace-aktivisterna bordade fartyget Nordica för att hindra det från att komma till Arktis-Alaska-området, där oljeföretaget Shell ville provborra efter olja. Aktivisterna var rädda att provborrningarna skulle leda till oljeutsläpp.
  2. En aktivist är någon som kämpar för något de tror på, och som är redo att bryta mot lagen för att få sin poäng att nå fram.
  3. Ett känt exempel är när man tar eller släpper ut djur som ska användas till djurförsök. Att strejka kan också vara en form av civil olydnad. Saltmarschen ledd av Mahatma Gandhi är också civil olydnad. Gandhi är nog den mest nämnvärda personen inom civil olydnad, och ofta den som förknippas med titeln grundaren av civil olydnad.
  4. 1 Gömma papperslösa flyktingar.
    Jag har valt att gömma papperslösa flyktingar som nummer 1 på min lista, eftersom jag tycker att människor som har kommit från ett land där det är krig, eller där man lever under miserabla förhållanden, också ska ha rätten att få vård, mat osv, vilket de kan få i Sverige. Dessutom valde jag denna punkt för att den inte har så stora konsekvenser för Sverige, såvida man inte gömmer hundratusentals flyktingar.
    2 Släppa ut djur från laboratorier som utför djurförsök.
    Djurförsök är inhumana, och jag tycker inte det är rätt att utföra försök på djur för att kolla ifall det är dåligt på människor. Ska människor ha produkten, då får de minsann testa den själva. Att släppa ut djuren hur som helst (om det nu är det som menas med punkten), tycker jag dock är lite dumt. Antingen ger man dem ett riktigt hem, där djuren kan bo, eller så ställer man sig i vägen för en djurtransport. Men att släppa ut djuren kan hindra trafik, orsaka trafikolyckor och massiva förseningar, om man har en massa marsvin som springer runt på stadens gator. Att göra det tycker jag är lite ansvarslöst.
    3 Hindra export av svenska vapen till krigförande land.
    Även om det inte är bra med krig och många oskyldiga personer dör, tycker jag det är fel att hindra Sveriges vapen export. Vapenexporten är en av Sveriges största, om inte den största exporten och viktig för Sveriges ekonomi. Jag tycker att man helst ska låta den vara, och om man vill visa att man tycker den är är dålig, då ska man demonstrera på andra sätt.
    4 Sabotera fartyg som jagar val.
    Att sabotera ett fartyg som är till för att jaga val med är för mig över gränsen av civil olydnad. Civil olydnad ska vara att på ett fredligt sätt protestera, men vid skadegörelse tycker jag att det går för långt. Man kan t ex istället ställa sig i vägen för landbryggan, så att jägarna inte kommer till själva båten, och på så sätt få de andra att förstå att valjakt inte är bra, eller att man borde ändra nåt med den.
    5 Blockera transport av radioaktivt avfall från ett svenskt kärnkraftverk.
    Att blockera en transport av radioaktivt avfall från ett svenskt kärnkraftverk kan vara mycket farligt, och kan ha förödande konsekvenser för miljön och ekonomin (bland annat jordbruk) ifall något råkar läcka pga blockeringen. Man ska demonstrera på andra sätt, som inte involverar fara för landet.
  5. Andra i klassen har förstås olika listor med rangordningar olik min. Det kan bero på att de har påverkats av sin uppväxt och har lärt sig att vissa saker är viktigare än andra. Det kan också bero på att man inte kan så mycket om just det ämnet. Jag till exempel, skulle förmodligen sätta punkten om vapentransporten längre ner, om jag visste att vapenexporten var viktigare för Sverige än vad jag tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar