onsdag 1 juni 2016

Källkritik inför abortdebatten

För abortdebatten använde jag mig av främst av RFSU. Mer om RFSU senare. Jag använde också mig av Wikipedia, där det fanns mycket statistik (På RFSU fanns det också statistik). För vissa av argumenten använde jag olika online-forum där man kunde läsa om olika åsikter. Många av argumenten på forumen var baserad på mycket statistik. Den statistiken dubbelkollade jag sedan på både RFSU och Wikipedia, för att vara på den säkra sidan. Jag använde mig också delvis UMO och 1177 Sjukvårdsupplysningen, som båda är faktagranskade av experter inom ämnet, vilket gör de trovärdiga, vilket förstås förstärks av att alla visar samma information.

Här är min bedömning angående RFSU:
RFSU - riksförbundet för sexuell upplysning, arbetar med att lära folk om och dela ut kunskap om sexualitet och sexualpolitik.
   RFSU grundades 1933, så de har mycket erfarenhet och borde veta vad de pratar om. Dessutom, ifall de har varit här så länge har de nog också sett utvecklingen om sexualpolitik och kunskap om sexualitetsmedicin, så de kan nog också dra samband och slutsatser bättre.
   RFSU's hemsida är mycket informationsrik, full med länkar och information om organisationen, deras arbete, och massvis med kontaktinformation. Organisationen är aktiv för att ge ut information, med över 20 förgreningar landet runt. Det tyder på en mycket seriös och trovärdig organisation.
   Artikeln är publicerad i slutet av 2015, vilket gör den tidsmässigt aktuell.
   En sådan stor organisation är ständigt under samhällets skarpa kritiköga, så så fort något fel skulle begås, hade folk reagerat och det hade blivit rätt. Därför kontrollerar RFSU också sina källor.

   RFSU är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation, vilket innebär att de är helt oberoende av något parti eller religiösa trosuppfattningar, som kan påverka organisationens information om abortfrågan, graviditet och etik gällandes sexbrott, vilket kan sprida missuppfattningar och fördomar, och påverka läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar