onsdag 21 oktober 2015

Reklamanalys

Braun °CoolTec


Reklamfilmen kommer från det tyska företaget Braun, och handlar om deras modell CoolTec. Reklamen riktar sig till män eller ungdomar som väljer att raka sig. Man väljer här att använda vetenskapligt låtande ord som ”Active cooling technology”. Man vill alltså få rakapparaten att verka som ett stort vetenskapligt genombrott, när det egentligen är en vanlig rakapparat med en extra funktion, att den kyler samtidigt. Detta ska tydligen minska irritation på huden.
   Reklamfilmen börjar i en svart omgivning. Det enda man se är att en muskulös man med bar överkropp  långsamt går mot rakapparaten, som hänger och svävar i luften. Precis ovanför befinner sig en stor isbit, och hela miljön verkar kall och kylig, t ex bildas det kondens när mannen andas ut. Mystisk musik hörs och en voice-over börjar med en man med med mörk röst som pratar om rakapparaten. Man brukar ofta använda en djup röst för voice-overs, då det förknippas med äldre, kloka personer som vet vad de snackar om. Ett bra exempel är Morgan Freeman, som är känd för sin fantastiska röst. Iallafall, reklamfilmen innehåller ett par fräcka animationer som visar kort hur rakapparaten fungerar, men särskilt mycket information får man inte. Priset, t ex, vore bra att få reda på.
   Mannen i reklamen är mycket ”macho”, och verkar inte beröras av kylan. Reklamen spelar på känslor, och när man ser den kommer den manliga sidan i sig själv ut (om man är man), och man får känslan att man också kan göra det han i filmen gör, om man skaffar den här manliga rakapparaten. De får också produkten att verka mycket robust och av bra kvalitet, då reklamfilmen slutar med en bild av rakapparaten i ett isblock.

Harry’s


Den här är lite svår att analysera. Företaget Harry’s använder sig av Youtube-sponsring, vilket innebär att de sponsrar någon via Youtube. Det finns ofantligt många kanaler som stöds av Harry’s. Här ovan finns ett exempel (sponsring vid 1:12).
   Harry’s väljer att övertyga folk till att köpa sina produkter genom att använda tre huvudargument; att bladen är tillverkade i Tyskland, att de är billigare än andra stora märken (t ex Gillette), och att de skickar produkterna direkt hem i brevlådan. Harry’s produkter omfattar rakhyvlar, rak-gel, raklödder och rakvatten. Produkterna riktas, precis som förra reklamen, till män eller ungdomar som väljer att raka sig.
   Jag tror att de väljer att marknadsföra sina rakhyvlar genom att säga att de är tillverkade i Tyskland, eftersom Tyskland nuförtiden är känt för sina kvalitetsvaror. Harry’s jämför sig själva med stora namn, så att man själv, om man kanske känner till dessa, kan få en förståelse för hur billiga men bra Harry’s är.
   Flera personer på Youtube har sagt att deras produkter är fantastiska, och att de använde rakhyvlarna långt innan Harry’s valde att sponsra dem, just för att de är så bra. Det är jag dock lite osäker på, jag tror Harry’s betalar dem för att säga så (att de använde hyvlarna innan). Det verkar osannolikt att flera helt olika youtubers använde deras produkter och sedan alla plötsligt börjar sponsras.
   I alla videor framstår Harry’s rakhyvlar som riktigt fancy och gentlemen-like, så ifall man ser dem så tänker man själv kan bli så fancy ifall man köper dem. Varje youtuber har dessutom en så kallad promo-kod, vilket innebär att man får $5 rabatt. Det får det bra priset att verka ännu bättre, och mer lockande.

Jämförelse
Jag tycker de två reklamerna är lika övertygande och påverkande till att köpa produkten. Den första filmen vill få ut en alternativ identitet ur sig, en identitet som är starkare. Det är ett bra sätt att marknadsföra en produkt med hjälp av reklam. Den andra filmen går ut på att youtubern som sponsras har en stor och bred publik, en publik som litar på personen, och tror på vad personen säger om Harry’s. Jag tycker alltså inte någon av dem är bättre, de är helt enkelt bättre på sitt egna sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar