torsdag 30 april 2015

Mask - utvärdering

Vi fick uppgiften att gjuta gipsmaskar och sedan måla dem med valfritt motiv. Jag valde att göra en clown (med vidöppna ögon som stirrar) som skulle vara lite läskig, så att jag skulle kunna skrämma folk i mörkret… Clownen skulle ha rött/orangefärgat hår uppe på hjässan, och på sidorna vid öronen. Dess mun skulle vara stor med vita tänder, för att göra den mera läskig. De rynkande ögonbrynen och rynkorna på pannan, skulle tillsammans med den leende munnen bilda ett elakt leende och intryck. Lite svart under ögonen tänkte jag skulle göra masken ännu läskigare.
  I början av arbetsområdet tänkte jag ha två utbyggnader på min mask, nämligen två öron, se skisserna. I dessa öron tänkte jag hänga två metallringar, som örhängen. Den idéen skrotade jag, i brist på tid. Jag skulle behövt skapa öronen, väntat på dem att torka. Sedan hade jag behövt hitta metallringar, och jag hade behövt borra hål i öronen för dem. Därför skrotade jag idéen.
  Jag hade två skisser, och på den första hade jag istället för den slutgiltiga vanliga näsan med en röd prick ritat en grisnäsa. Grisnäsan hade också varit en utbyggnad, så jag skrotade den idéen, av samma anledning som att jag skrotade idéen med öronen.
  Ifall man jämför masken och skissen, ser man en stor skillnad. Jag tror att den största skillnaden ögat ser är för att ansiktsformen är annorlunda. Jag tycker också att ögonen och ögonbrynen på något vis blev annorlunda, så att masken ser snällare och mindre läskig ut än skissen. Det blev jag inte så nöjd med, för mitt mål var ju en läskig mask. Men Mats berättade att min mask hade fått kommentarer som sa att den såg creepy ut, och det gjorde mig glad.
En annan sak som jag hade gjort annorlunda en annan gång är att välja en annan färg till ullen (håret), nämligen lite mer åt röda hållet, eftersom det skulle bli läskigare och intensivare. Det orangefärgade håret gör masken verka lite mildare.
  Allt som allt är jag nöjd med min mask, och ganska nöjd med min arbetsinsats. När jag skulle börja måla masken, var jag lite osäker. Det gick enligt mig överraskande bra sen, så jag önskar att jag hade varit säkrare när jag skulle börja måla, då jag kanske hade varit klar lite tidigare. Det var kul att jobba med detta arbetsområde, och jag gör det gärna en gång till.

Skiss 1 
Skiss 2
Den färdiga masken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar