måndag 14 november 2016

Idrottsplanering HT16

Huvudinnehåll
Huvudinnehållet för denna lektion är frisbee och volleyboll.

Förmågor
Förmågor som tränas under vårt pass är följande:
Kasta
Fånga
Koordination/bollkontroll
Springa
Hoppa
Kombinationer av ovanstående, ex. hoppa och fånga, springa och kasta

Mål
Målet för denna lektion är att träna både koordination och bollkontroll, samt kondition och uthållighet. Alla är olika bra på olika förmågor, och jag tycker att med denna variation, får alla någonting att bita i.

Uppvärmning och uppmjukning
Uppvärmningen sker till ett utdrag ur Run to The Hills - Iron Maiden
Låten börjar med en långsammare del, till vilken övningen ”sprattelgubben” passar utmärkt. ”Sprattelgubben” värmer upp hela kroppen och förbereder framför allt axlarna (överkroppen) och och höfterna, båda viktiga delar i att kunna spela frisbee, alternativt volleyboll.
   När den snabbare delen börjar börjar vi springa i en cirkel, för att få upp pulsen och andningen, vilket kommer att behövas under de senare övningarna. Att börja med relativt högt, men jämnt tempo är också bra för att få igång ledvätskorna, som hjälper till att minska skaderisken under huvudaktiviteten. Under löpningen kommer jag att lägga till armvev, baklängeslöpning, sidohopp. Sidohopp är bra för att värma upp höfterna, vilket är viktigt inför sporter med högt tempo.

  Till uppmjukningen har vi valt låten Headlights - Robin Schulz. Låten är lugn och något avslappnande, men samtidigt håller den ett bra tempo för uppmjukningsövningar. Även här  kommer vi att fokusera på överkroppen och höft, framför allt axlar.

Tidsplan
10 min plocka fram (sker innan lektionens början)
väggen ska rullas ner och tjockmattor ska balanseras på högkant i det lilla rummet, mellan plintar.
______
Gemensamt:
5 min genomgång och förklaring
5 min uppvärmning
5 min uppmjukning

Åtskilt:
Stora salen:                 Lilla salen:
5 min Frisbee-passar, långsida-långsida 5 min genomgång och lagindelning (se underrubrik)

20 minuter spel, kort paus i mitten för       flera små spel, vinnaren möter nästa lag. (hur vinner
utvärdering, ev. ändringar.          man? 5 poäng per lag)

Gemensamt:
10 min undanplockning och utvärdering
_______
10 min undanplockning (efter lektionen)

Huvudaktivitet och variationer
Vi har två huvudaktiviteter för detta idrottspass; frisbee och volleyboll. Båda aktiviteter kräver samarbete, koordination och håller ett högt tempo, så det gäller att vara kvicktänkt och tänka ut den bästa strategiska lösningen för situationen.
   På frisbeen har vi lagt till en regel, att man inte får stå med frisbeen i handen längre än ca 5 sekunder. Detta kommer höja tempot i spelet, och gör att man måste vara mer kvicktänkt inför passar och strategival.
   Volleybollen har vi också ändrat på. Vi ställer upp tjockmattor i mitten, så att man inte kan se motståndarlaget. Detta gör det svårare att se vart bollen kommer, och man måste hålla ett högre tempo för att hålla spelet igång.


Lagindelning
Lagindelningen sker likt följande princip:
Först får alla nummer 1 eller 2. Dessa nummer bestämmer vilken sport man kommer att spela. ! betyder frisbee och 2 volleyboll.
Uppvärmingen sker med hela gruppen, då de två sporterna kommer att kräva att samma muskler är uppvärmda; axlarna specifikt.
Efter uppvärmningen går grupp 2 in i den lilla salen.
   Lagindelningen inför frisbeen tycker jag är lite finurlig ;) Jag kommer att säga till folk att dela in sig två och två med någon som är ungefär lika bra, för att öva frisbee-kast. Efter den lilla övningen, tar jag en från varje par och delar jag in dem i olika lag. På så sätt blir lagen mycket jämna.
   Lagindelningen för volleybollen görs med 1, 2, 3.

Riskbedömning
Vid denna aktivitet finns någorlunda få reella risker. En frisbee är hård och kan, beroende på vem som kastar, göra skada om den träffar en. Stå inte runt och prata med kompisar (var aktiv i spelet!), håll alltid koll på var frisbeen befinner sig, så minskar risken att plötsligt bli träffad. Vi värmer och mjukar upp leder, så att risken att någon sträcker något minskas. Vår modifiering i volleybollen, hindrar starka skott eller slag direkt mot någon, bollen måste ju komma i en kurva över mattorna.

Utvärderingsfrågor
Vilka förmågor har vi tränat idag?
Vilka delar av kroppen har vi tränat mest idag?
Vad kunde vi ha ändrat på?

Material
Plintar
4 tjockmattor
Frisbee’s
Volleybollar
Koner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar