tisdag 10 mars 2015

Boulevard of Broken Dreams - reflektion

Du kan lyssna på låten här.

Vilket instrument spelade du?
Jag spelade trumset, vilket är ett område som jag känner igen mig i väl.

Vad gick bra för din egen del?
För mig var egentligen allt enkelt att spela, eftersom jag är van vid trummor tycker om att spela, vilket jag gör på min fritid. Vid övergången från vers till refräng fanns ett litet fill, som man inte kunde höra särskilt bra i original-inspelningen som jag övade till. Där hjälpte Maria mig, genom att visa mig ett annat och lättare fill som inte lät så bra, men som fungerade. Det slutade med att jag gjorde om fillet lite, dels så att skulle låta bättre, och dels att det skulle bli roligare att spela. Vid övergången från refräng till vers, fanns det ett annat fill, och där lyssnade jag själv efter det korrekta fillet på den förinspelade låten. Slutresultatet av det sistnämnda fillet blev mycket bra.
I arbetet med låten fick jag ingen hjälp, bortsett från vers-till-refräng-fillet, och bortsett från just det behövde jag ingen hjälp heller. Jag hade låten spelandes i mina öron, lyssnade efter hur trummisen spelade, och spelade efter. Det var ett bra sätt att lära sig låten, och det var inte svårt.

Hur kan du jobba vidare för att utveckla ditt musicerande?
I skolans musikundervisning gör vi mestadels sådant som jag och vissa andra redan kan, eftersom vi spelar instrument och håller på med musik mycket utanför skolan. I skolan utvecklas mitt musikspelande därför inte jättemycket. Så för att utveckla mitt musicerande tycker jag att jag ska fortsätta med att hålla på med musik på min fritid, och att helt enkelt ge det jag har i skolan.

Beskriv de olika instrumentens stämmor och komprytmer och hur de lät tillsammans. Vilka uppgifter hade de olika instrumenten i samspelet?
I början av låten spelade gitarr och piano ackordslingan, och jag höll takten med bastrumman. Detta gav en bra och lugn start på låten. Sedan kom sången in med första versen, och jag fortsatte med att bara spela bastrumma. Efter första raden av sången, började jag spela det vanliga kompet. Något som jag tyckte var intressant är att min bastrumma hade samma rytm genom hela låten som elbasarna, dvs basslag på 1, 3 och 3 o i versen, och basslag på 1, 1 o, 3 och 3 o i refrängen (3 o betyder slaget mellan 3 och 4). Det gjorde att de olika basljuden på ett sätt förstärkte varandra, och på så sätt gjorde låten starkare och fylligare. På refrängen spelade jag dessutom på crash-cymbalen hela tiden, istället för på versens hi-hat. Detta visade att refrängen var det viktigaste partiet i hela låten, då den lät mycket starkare än de andra delarna.
I alla fall, när det var dags att gå över till refrängen, spelade jag det långt-ovan-nämnda vers-till-refräng-fillet, och signalerade därmed att det var dags för refräng. Så ifall någon hade tappat bort sig, skulle de veta att det var dags för refräng när de hörde mitt fill. Samma sak med fillet mellan slutet av refrängen och nästa vers. Ett undantag var mellan den andra refrängen och den tredje versen (ca 2:20 in i videon), då jag inte spelade något fill. I början av den tredje versen spelade jag sedan inte mitt vanliga komp, utan endast bas- och virvel-trumma, vilket skulle skapa en lugnande känsla av omstart. Efter den tredje och sista versen gick vi sedan direkt på refrängen, utan något ah-ah-ah-mellanspel (mer om dessa lite längre ner) eller fill, som vid de andra tillfällena. I den sista refrängen ersätter elgitarristens solo sången. I andra hälften av refrängen spelade jag istället för mitt vanliga refräng-komp, bara virveltrumman och golvpukan. På de ställena där jag i mitt vanliga refrängkomp hade spelat bastrumma, markerade eller accentuerade jag dessa slag med virveltrumman och golvpukan. Det gav den sista delen av låten en slags mäktig känsla.
Så, nu till ah-ah-ah-mellanspelen. Mellan alla verser och refränger, förutom de sista, fanns ett litet mellanspel, där sångarna sjöng ah-ah osv. Förutom sångarna, spelade även olika instrument med  i den korta melodin som gick HC, ED, HC (ca 0:23 i videon). Elgitarren, pianot och elbasarna turades om att spela melodislingan från gång till gång, vilket gjorde att hela låten varierade och kändes mer levande, istället för att bli långtråkig. Melodislingan gav dessutom piano- och elbasspelarna möjlighet att få en unikum-bedömning i raden ”Spela melodier”, vilket förstås är bra.
  Allt som allt var resultatet okej för att komma från en skolklass. Liksom, mer än så kan man inte förvänta sig.
Grunden i låten (trummor och elbas) lät bra, eftersom de som spelade dessa instrument även spelar och övar på fritiden.
Vid piano förekom det små fel, t ex att de spelar lite i otakt, eller att de råkar spela fel ackord. Men felen är så små och obetydliga, att det otränade örat nästan inte lägger märke till dem.
Gitarrerna låter bra, men lite för svagt. Man kan höra det särskilt vid 2:43 i videon, där det förutom piano också skulle ha funnits gitarrkomp i bakgrunden. Men det är inte hela världen ifall man inte hör det, för det mesta hörs det ju.
Sången låter också som att den kommer från en skolklass, då sångarna inte alltid träffar tonerna eller har så bra tajming. Den är alltså inte den bästa jag har hört, men bra nog.


Jag är nöjd med min personliga insats, och jag tycker vår inspelning, trots att den låter lite ostadig och amatörmässig, är en av de bättre, om man jämför med de andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar