lördag 13 december 2014

Slöjdutvärdering - Låda, HT14

Uppgiften vi fick var att göra en låda, som inte fick vara gjord av metall. Som en extra utmaning av Jens fick lådan inte ha formen av en kub eller ett rätblock.

Eftersom jag var intresserad av magneter under den tiden vi skulle komma md idéer, valde jag att göra en liten låda till att förvara mina magneter. För att lådan inte skulle vara formad med räta vinklar, valde jag att använda den här typen av form (jag kan inte namnet på formen): 













Jag valde att göra min låda av plywood, dels eftersom jag ville ha ränderna på sidan av lådan, och dels eftersom det är ett mycket starkt material, även om det är tunt, och jag behövde ett tunt och starkt material till exempelvis locket.

Min plan var att få plats med två magneter med måtten 2x2x1 cm. Från början tänkte jag att lådan skulle vara lite mindre än den blev, men efter ett tag insåg jag att de starka magneterna (som kan lyfta 25 kg) nog skulle hoppa ut ur hålen anpassade för dem, och slå i varandra. Jag valde då att göra lådan 14 lång, istället för 10 cm, vilket jag tänkte från början.

bildförklaringar i nedanstående text
Jag började med att göra själva kroppen till lådan. Jag använde 2 bitar av 11 mm plywood som jag limmade ihop. Sedan ritade jag formen från min mall på de hoplimmade träbitarna, sågade ut den med sticksåg, och slipade sidorna med rondellslip. Då var det dags att skapa en kant och göra den första nedsänkningen (1) i träbiten, 1 cm djup. Till det använde jag 40 mm kvistborr och pelarborrmaskinen. Efter jag hade borrat använde jag dremeln med ett sliphuvud till att slipa insidan av kanten (x).
Sedan borrade jag det andra hålet, där själva magneterna skulle sitta, 5 mm djupt och 22 mm brett (magneterna var ju 2 cm breda, och annars hade de varit svåra att få in och ut). Eftersom borrhuvuden ju är runda, använda jag stämjärn för att få hörnen till 90° (3). Sedan använde jag dremeln igen för att slipa sidorna och ta bort vassa kanter som var kvar från borrningen.
Efter det borrade jag ytterligare in i träbiten, så att jag skulle skullen kunna ta ut magneterna lättare. Hålen jag borrade var alltså att jag skulle få plats med mina fingrar. (4)
Kvistborr, vilket var det jag använde till alla borrningar, har en liten spets i mitten, som lämnar ett litet hål när man har borrat, så jag fyllde i alla med träspackel: 




















Nu var det dags att göra locket. Till locket använde jag 4 mm tjock plywood och 3 mm tjock masonit. Till den lilla knoppen till handtag på toppen av locket använde jag en liten bit av 10 mm tjock rundstav.
För att göra locket samma form på lådan använde jag den som mall när jag ritade ut formen på 4-mm-plywoodbiten. Sedan sågade jag ut formen till locket med kontursågen.
För att hålla locket på plats när den sitter på locket, sågade jag ut en bit masonit och limmade den till undersidan av locket. Den skulle sitta på insidan av kanten av lådan (x), så att inte locket glider runt. Ungefär så här ser det ut: 
Så ser masonitbiten ut 















Masonitbiten vid insidan av lådkanten 















Att få fram formen av lådans insida var mycket svårt, och jag testade olika tillvägagångssätt, tills jag kom på att jag kunde ta en bit ståltråd, vira den längs insidan av lådans kant, sedan ta den ståltrådsformen och sätta den på masoniten, och rita runtom.


De lilla knoppen som sitter fastlimmad ovan på locket gjorde jag av en 2 cm lång bit av en rundstav Ø10 mm. Jag ville inte använda färdiga knoppar, dels eftersom jag ville göra en alldeles egen och personlig låda, och dels passade de knopparna som fanns inte till min låda (tycker jag). Knoppen var tänkt att se ut lite som en spelpjäs av trä. Först rundade jag ena kanten av rundstaven, sedan använde jag dremeln med ett sliphuvud för att göra en liten inbuktning i mitten på knoppen. Knoppen blev lite asymmetrisk, men det spelar ingen roll, det var en människa som gjorde den, inte någon perfektionsmaskin. Dessutom lägger det till en personlig touch.





















Eftersom jag inte hade gjort de runda delarna i ändarna på lådan exakt likadant, var alltså lådan inte perfekt symmetrisk. Om man skulle råka sätta locket på fel håll då, skulle det se konstigt ut i kanterna, så här:














Därför valde jag att måla dit en blå linje, så att jag skulle veta på vilket håll lådan skulle sitta. Det blev inte bara användbart, det ser ganska bra ut också. Jag tejpade maskeringstejp på båda sidor om var jag ville ha linje, så att kanterna skulle bli raka och fina, men på vissa ställen kom det färgen under tejpen.
Nästa gång måste jag vara mer noggrann när jag ska tejpa och måla, och se till att tejpen sitter  direkt mot virket, så att inte sånt här händer:

















Till sist slipade jag hela lådan med ett nött p-240 slippapper (nötta sandpapper ger ett lenare  resultat), och lackade den med ett extra glänsande lack, så att den fick en så här glänsande finish:




















Jag är mycket nöjd med slutprodukten, eftersom jag känner att jag har gjort mitt bästa.
Tidsmässigt hade jag kunnat komma igång lite snabbare, de första två lektionerna satt jag och grubblade hur allt skulle gå ihop och se ut. Men sedan kom jag igång med arbetet och då tycker jag att jag arbetade med gyllene göra-snabbt/göra-snyggt-proportioner; jag jobbade inte så snabbt att det blev slarvigt och fult, men jag la inte heller ner jättemycket tid på detaljer.
När jag möttes av problem, tycker jag att jag löste dem ganska bra, t ex det med ståltråden.
Här är ett par bilder på den slutgiltiga produkten:


Lådan med magneter i







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar