torsdag 30 april 2015
Mask - utvärdering
Vi fick uppgiften att gjuta gipsmaskar och sedan måla dem med valfritt motiv. Jag valde att göra en clown (med vidöppna ögon som stirrar) som skulle vara lite läskig, så att jag skulle kunna skrämma folk i mörkret… Clownen skulle ha rött/orangefärgat hår uppe på hjässan, och på sidorna vid öronen. Dess mun skulle vara stor med vita tänder, för att göra den mera läskig. De rynkande ögonbrynen och rynkorna på pannan, skulle tillsammans med den leende munnen bilda ett elakt leende och intryck. Lite svart under ögonen tänkte jag skulle göra masken ännu läskigare.
I början av arbetsområdet tänkte jag ha två utbyggnader på min mask, nämligen två öron, se skisserna. I dessa öron tänkte jag hänga två metallringar, som örhängen. Den idéen skrotade jag, i brist på tid. Jag skulle behövt skapa öronen, väntat på dem att torka. Sedan hade jag behövt hitta metallringar, och jag hade behövt borra hål i öronen för dem. Därför skrotade jag idéen.
Jag hade två skisser, och på den första hade jag istället för den slutgiltiga vanliga näsan med en röd prick ritat en grisnäsa. Grisnäsan hade också varit en utbyggnad, så jag skrotade den idéen, av samma anledning som att jag skrotade idéen med öronen.
Ifall man jämför masken och skissen, ser man en stor skillnad. Jag tror att den största skillnaden ögat ser är för att ansiktsformen är annorlunda. Jag tycker också att ögonen och ögonbrynen på något vis blev annorlunda, så att masken ser snällare och mindre läskig ut än skissen. Det blev jag inte så nöjd med, för mitt mål var ju en läskig mask. Men Mats berättade att min mask hade fått kommentarer som sa att den såg creepy ut, och det gjorde mig glad.
En annan sak som jag hade gjort annorlunda en annan gång är att välja en annan färg till ullen (håret), nämligen lite mer åt röda hållet, eftersom det skulle bli läskigare och intensivare. Det orangefärgade håret gör masken verka lite mildare.
Allt som allt är jag nöjd med min mask, och ganska nöjd med min arbetsinsats. När jag skulle börja måla masken, var jag lite osäker. Det gick enligt mig överraskande bra sen, så jag önskar att jag hade varit säkrare när jag skulle börja måla, då jag kanske hade varit klar lite tidigare. Det var kul att jobba med detta arbetsområde, och jag gör det gärna en gång till.
Skiss 1 |
Skiss 2 |
Problemlösning 6:1
P1.
a) Det finns 4 personer. Vi kallar dem 1, 2, 3, 4
1: 2, 3, 4
2: 3, 4
3: 4
4: Har redan skakat hand med alla, eftersom 4:an står med i alla andra.
svar: 6 handskakningar
b) Det finns 8 personer. Vi kallar dem 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
1: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
2: 3, 4, 5, 6, 7, 8
3: 4, 5, 6, 7, 8
4: 5, 6, 7, 8
5: 6, 7, 8
6: 7, 8
7: 8
8: Har redan skakat hand med alla, eftersom 8:an står med i alla andra.
svar: 28 handskakningar
P2.
a)
b) Vi räknade n - 1, vilket blev 20 - 1 = 19
c) svar: n - 1
d) Jag tror att han har rätt, eftersom 40 - 1 = 39 Vi använde formeln (n - 1) som
har stämt i alla andra sammanhang.
har stämt i alla andra sammanhang.
P3. Det räknas ut på samma sätt som vid P1. b).
svar: 28 matcher
P4. Det finns 10 lag. Vi kallar dem 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
1: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
2: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
4: 5, 6, 7, 8, 9, 10
5: 6, 7, 8, 9, 10
6: 7, 8, 9, 10
7: 8, 9, 10
8: 9, 10
9: 10
10: Har redan skakat hand med alla, eftersom 10:an står med i alla andra.
De skulle mötas två ggr, så vi dubblar; 45*2 = 90
svar: 90 matcher
P5.
a) 16*(16 -1) = 240
svar: 240 matcher
b) 20*(20 -1) = 380
svar: 380 matcher
P6. Jag gör om färgerna till nummer, 1,2,3 och 4. Ifall vi sätter färg 4 i den första
rutan, finns det totalt sex möjligheter för de resterande tre färgerna. 1 2 3, 1 3 2,
2 1 3, 2 3 1, 3 1 2 och 3 2 1. Sedan multiplicerar vi 6 med 4, eftersom
grundfärgen (färgen i den första rutan, som i det här fallet var färg 4) kan
ersättas med resten av färgerna (1, 2, 3). 6*4 = 24
rutan, finns det totalt sex möjligheter för de resterande tre färgerna. 1 2 3, 1 3 2,
2 1 3, 2 3 1, 3 1 2 och 3 2 1. Sedan multiplicerar vi 6 med 4, eftersom
grundfärgen (färgen i den första rutan, som i det här fallet var färg 4) kan
ersättas med resten av färgerna (1, 2, 3). 6*4 = 24
svar: 24 sätt
måndag 27 april 2015
Mount Perception - Log book, week 18
I did the following activities:
- I retold a news story from News in Levels, and here are the words to that:
resident - boende
initial - inledande
intermittent - återkommande
issue - h. utfärda
spokesman - talesman
- I also played the game Big Words (Scotland), here are the words to that:
garment - plagg
entrée - förrätt
leek - purjolök
rosehip - nypon
lettuce - sallad
cauliflower - blomkål
- I did the Lyricstraining with the song A Spoonful of Sugar sung by Julie Andrews on the advanced level. Here are five words:
spree - h. utflykt
lark - lärka
American robin - vandringstrast
intent - avsikt
söndag 26 april 2015
fredag 24 april 2015
Krafter på höjden och tvären
v. 47
Uppgift
Mät vilken kraft som behövs för att lyfta olika vikter, dra av ett gem från en magnet och för att dra av ett hårstrå.
Syfte
Lära sig mäta krafter med dynamometer.
Få en uppfattning om storleken på kraftenheten 1 Newton (N).
Material
Dynamometer, gem, magnet, hårstrå
Utförande
Använd rätt dynamometer. Kolla så att dynamometern är nollställd. Överbelasta inte den.
- Häng vikterna i dynamometern och läs av vilken kraft som behövs för att lyfta dom. Anteckna.
- Hur sor kraft behövs det för att dra bort ett gem från en magnet?
- Hur stor kraft behövs det för att dra av ett hårstrå? Dra av ett hårstrå från huvudet. Håll fast det i bordet i båda ändarna. Dra med en dynamometer tills hårstrået går av. Eventuellt måste en person hålla på tejpen.
Hypotes
Resultat
Slutsats
För att räkna ut tyngdkraften (Newton) räknar man antalet kg multiplicerat med 10.
Frågor
- Hur stor kraft behövs för att lyfta 1 kg?
- Hur stor kraft behövs för att lyfta 10 kg
- Hur stor kraft behövs för att lyfta dig?
- 10 N (9,8)
- 100 N (98)
- 580 N (inte exakt)
Hur fort går ljudet i luft?
v. 7
Uppgift
Ta reda på hur snabbt ljud går i luft.
Syfte
Lära sig mer om ljud, och att skriva laborationsrapport.
Material
Mätglas (250 ml), stämgaffel, bägare med vatten, linjal, miniräknare
Utförande
- Slå an stämgaffeln.
- Håll den precis över mätglaset utan att den rör vid kanten.
- Häll mycket försiktigt och ljudlöst vatten i mätglaset. (Häll vid kanten så att det inte porlar.) Sluta genast hälla när tonen hörs starkt.
- Mät avståndet mellan vattenytan och kanten på mätglaset.
- Gör om försöket och beräkna medelvärdet av de två mätningarna om det inte är riktigt samma resultat. Ange avståndet i meter.
Hypotes
Stämgaffeln frekvens: 440 Hz
Avståndet i meter: 0,195
Ljudets fart: 343,2 m/s i torr luft, 20°C
Beräkning
Farten = 4 · avståndet · frekvensen
Resultat
Stämgaffeln frekvens: 440 Hz
Avståndet i meter: 0,182
Ljudets fart: 320,32
Slutsats
Felkällor
- Inte rätt temperatur
- Man kanske slutar hälla för sent, eller för tidigt
- Man kan ha mätt fel mellan vattenytan och kanten på mätglaset
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)