måndag 8 februari 2016

Karma

1 september 2001


Bang. Slaget kommer helt oväntat. Aldrig har det hänt. Just hade han bara knuffat till och kallat dig för saker, det är du van med. Du känner hur huvudet exploderar när du långsamt faller mot marken. Du hinner precis urskilja hur gruppen rör sig bortåt, skrattandes. De skrattar åt dig och du känner hur tinningarna bultar i takt med hjärtat. Allt svartnar.
 Du vaknar, förvirrad om var du befinner dig. Du lyfter långsamt långsamt på huvudet och inser att du är kvar på skolan. Du vet inte vad klockan är. Du försöker lyfta på armen men den värker så fort du rör en muskel. Du lyckas ta dig upp på fötter och ser klockan på väggen. 15:28. Du försöker minnas hur allt gick till. Efter matten hade ni gått ut ur klassrummet. Du tänkte kort gå på toaletten innan tåget hem. Det var 14:30. Du har alltså legat här i en timme. De andra gick efter dig och skrattade. Utanför toaletten stoppade de dig och frågade var du hade tänkt gå.
    -    Ähh, jag var bara på väg hem, svarade du.
    -    Vågar du det alldeles ensam, din nörd? sa en.
    -    Utan mamma? skrattade en annan.
    -    Sluta! försökte du.
De höjde sina röster.
    -    Eller vad? Vad tänker du göra, va? Lyssna, du kan inte göra nåt mot oss, det vet du.
    -    Nä, men lärarna kan…
Du ångrade genast att du hade sagt det.
    -    Hotar du oss va? vrålade ledaren i gänget.
Han slängde upp händerna framför ansiktet som om han ville slåss. Han var röd i ansiktet och helt vild.
    -    Det är lugnt, Martin, sa en annan i gänget.
    -    Ja, skit i honom, sa en annan.
Det var då det hände. Du hann precis se Martins knutna näve flyga mot dig, innan det smällde.
 Där du legat har det konstigt nog inte kommit något blod, men du känner hur ögat är lite svullet. Du vet att du måste skynda dig hem, så att inte din mamma blir orolig. Du går ut från skolan, fortfarande lite förvirrad över vad som hänt. Men det är en annan känsla som har börjat visa sig i dig. Du börjar känna ett vrede inom dig, en okontrollerbar ilska. Varför måste livet vara så orättvist? Du ska alltid vara den som blir kallad nörd och bög, alltid den som blir skrattad åt. När du sitter på tåget och kollar ut över det böljande landskapet av västra Skåne lugnar du slutligen ner dig.


Du låser upp dörren till er lägenhet. Genast kommer din mamma springandes. Hon är alldeles röd i ansiktet och hon viftar med armarna.
    -    Var har du varit?! Vi har varit jätte-oroliga för dig! Vi ringde till skolan för att
         fråga var du höll hus, men de sa att du redan hade gått. Förstår du hur
         allvarligt detta är?
Din mamma är nästan gråtfärdig och du kan inte låta bli att känna dig dålig. Skitdålig. Skitdålig över något som du vet att du egentligen inte rår över.
    -    Vad har du gjort med din arm?
Du tittar ner på din arm och ser att den hänger lite snett åt vänster.
    -    Va? Äh, det var inget. Ramlade bara. På gruset i skolan. Jag mår bra.
    -    Johan, det som hände idag får inte förekomma igen. Okej?
    -    Jaja, mamma, svarar du.
    -    Nej, inte jaja. Förstått?
    -    Ja!
    -    Bra.
 Äntligen har din mamma lugnat ner sig. Du lufsar långsamt uppför trapporna till ditt rum. Du vet att då inte kommer kunna leva detta liv länge till. Antingen gör du nåt åt saken eller så kommer det att hända mörka saker. Mörka saker man inte ska prata om. Som ingen vill höra om. Du slänger din väska i hörnet av rummet och slänger dig på sängen. Känner dig miserabel. Du sneglar på rakhyveln på skrivbordet men ruskar genast bort tanken. Du tänker på hur det var förr. Den tiden då du hade kompisar och alla visste vem du var. Du var Linus’ kompis. Linus var din allra bästa vän och klassens populäraste kille. Den tiden är över för länge sedan. Sedan flyttade Linus och Martin och hans gäng tog över rollen att vara populär. Du blev kvarglömd där du var. Du börjar fundera. Linus var populär för att han var rolig. Vad är det då som gör Martin och de andra så populära och tuffa som de är? Särskilt roliga är de inte. Det är snarare som att folk i klassen är rädda för dem. Du kommer fram till att de är populära för att de gör smått olagliga hyss i skolan. Det anses häftigt och banbrytande. Du kanske också har en chans? Om du bara gör något riktigt roligt hyss på en lärare, kanske du också kan bli en del av gänget? Du tänker länge och noga och kommer fram till att du ska ge det ett försök. Imorgon.


Dagen efter är det dags att utföra ditt hyss. Du har tänkt länge på vad du skulle göra. Du vill inte göra något som är för dumt, men som ändå ger dig status. När din lärare går ut under mattelektionen ser du din chans. Du reser dig lite osäkert från din stol och när du går förbi de tuffa killarna säger du: ”Titta här”. Frågande tittar de på dig när du går fram till katedern. I handen har du ett häftstift. Du lägger försiktigt ner det lilla silvriga häftstiftet på lärarens stol med spetsen uppåt. När du återvänder till din plats ser du hur de tuffa killarna viskar till varandra och sneglar på dig. De ser imponerade ut, som att det du gjorde faktiskt gav dig status hos de tuffa killarna, att du är en av dem. Äntligen! Du hoppas att det kanske leder till att de inte kommer mobba dig i framtiden. En sida av dig är dock lite osäker på om det du just gjorde var så smart. Ifall läraren får reda på att det var du, kommer du förmodligen få straffet att inte följa med till klassresan till New York nästa vecka. Du föreställer dig stora höghus och mycket folk. Framför allt tänker du på tvillingtornen. Två perfekta pelare som pekar upp mot den blåa himlen, ack, World Trade Center. Er klass har fått speciellt tillträde till tornen den 10 september. Ni har fått en guide som ska visa er alla detaljer. Hela klassen är spänd inför resan.
 Plötsligt kommer läraren in i rummet igen. Dina tankar återvänder till klassrummet, du slutar dagdrömma om New York. Hon går fram till katedern. Hon ska just sätta sig. Genast ångrar du dig att du har satt stiftet på stolen. Du vill varna henne, men du vet att du kommer råka illa ut då. Du håller andan medan hon långsamt sätter sig… Du känner hur du kallsvettas. Just då blir du räddad. Per, eleven bredvid dig, räcker upp handen för att få hjälp. Du pustar ut. Med bestämda steg går läraren fram till Per och frågar vad han behöver hjälp med. Du tar chansen att smyga fram till katedern och ta bort häftstiftet från stolen. Plötsligt vänder sig läraren om och ser dig stå framme vid katedern.
    -    Johan, vad gör du?
    -    Eh, jag måste gå på toa, säger du och går med raska steg ut ur
         klassrummet.
I handen har du häftstiftet. Du håller om det så hårt att du sticker dig själv i handen och dina knogar vitnar. Du kan inte riskera att tappa det. Tänk om du inte hade tagit bort det igen! Någon hade kunnat skvallra. Att du inte tänkte på det innan! Du går in på toaletten, låser och väntar en minut innan du spolar och återvänder till klassrummet.
 Äntligen har jag i alla fall övertygat Martin och hans gäng att jag är värt nåt, att jag är tuff. Hoppas inte Martin inte såg när du tog bort häftstiftet, tänker du när du sitter stilla på din plats resten av lektionen och räknar matte.


Efter skolans slut är du på väg till tågstationen för att ta dig hem. Martin och hans gäng står i en hop och blockerar vägen. Nu ska han berömma dig, tänker du och går glatt fram till dem.
    -    Det var häftigt det du gjorde i klassrummet. En bra start, säger Martin och
         hans kompisar nickar instämmande.
    -    Äsch, det var väl inget. Är du seriös?
    -    Nej jag är fan inte seriös. Är du så feg att du inte ens vågar göra det där lilla?
         Vi såg hur du tog bort nålen igen. Din jävla mes!
Han tar tag i din krage och slår till dig på käften. Du faller omkull. Du får en spark i magen. Nu räcker det. Du har inte lust att bli pryglad i skolan dag in dag ut, inte lust att bli förlöjligad. Du bestämmer att du ska stanna hemma i framtiden, att aldrig mer gå till skolan.
 När du kommer hem säger du kort att du känner dig sjuk till din mamma och går och lägger dig. De kommande dagarna säger du att du inte kan gå till skolan för att du är sjuk. När din mamma ber dig att ta tempen håller du den mot din skrivbordslampa så att den visar varmare än vanligt.


9 september 2001

Idag är det dags för klassen att åka till USA. Du kommer inte att sakna någon av dem jävlarna, inte en enda en.
    -    Hoppas alla dör, tänker du, och du menar det.
Nästa dag tittar du på nyheter. Först ser du inget speciellt. Men plötsligt kommer en bild av din skolklass på nyheterna. De säger att World Trade Center har börjat med ett skolprogram som ska lära skolklasser från hela världen om med vad och hur de jobbar. De säger att denna skolklass från Sverige är den första att få besöka World Trade Center, men att besökarschemat har förflyttats med en dag. Du känner dig äcklad av alla ansikten på bilden, så du stänger av TV:n.
  
Dagen efter slår du på nyheterna som vanligt. Det är då du ser det.



Du ler.
Karma.

onsdag 3 februari 2016

Bygga molekyler #2

Metanol (Träsprit)
















Etanol (Sprit)
















Etandiol (Glykol)
















Propandiol (Glykol)



torsdag 28 januari 2016

Digital bild

Jag har valt att ta ett par bilder på Emil, och ändra en av dem på datorn. Jag har använt Adobe Photoshop CS6, men vilken version som helst borde gå bra. Detta är helheten på vad jag har ändrat:
1. Jag tog bort hans gamla öron med hjälp av "Content aware fill". Jag klippte ut hans öron från en annan bild och klistrade in dem (fast lite högre upp) på originalet och jämnade ut övergången mellan öronen och huvudet.
2. Jag ändrade hans ögonfärger till grön och röd med hjälp av denna sida, och gav honom ögonskugga.
3. Jag fyllde i hans ögonbryn med en brunaktig färg.
4. Jag gav honom läppstift.
5. Jag gav honom en näspiercing, en ögonbrynspiercing och örhängen på båda öronen.
6. Jag ändrade hans hårfärg med denna tekniken. Istället för att bara ändra en slinga valde jag att göra flera med flera olika, vilket är mer avancerat och svårare. Detta var resultatet av det:


















7. Jag tyckte allt var lite för enkelt att bara göra det ovan, så jag valde att också ändra hans hudfärg. Jag valde en giftig grön för ansiktet och djup gul för öronen. Jag använde mig av masker och markeringar som jag sedan ändrade färgen på bara det specifika lagret. Detta var resultatet:


















Jag valde att behålla båda versioner, eftersom jag ibland tycker den sista är lite för extrem, men jag är ändå stolt för den.

torsdag 14 januari 2016

Att bygga molekyler

Idag byggde vi olika molekyler med hjälp av modellatomer.

Först en mycket enkel, bara för att få en förståelse för hur modellerna beter sig.
Vatten: H2O
















Sedan byggde vi tre olika kolväten, nämligen metan, etan och propan.
Metan: CH₄              Etan:  C₂H₆                      Propan:  C3H
















Här är en fruktos-molekyl, eller fruktsocker. Den var den svåraste molekylen att göra, eftersom det fanns så många olika versioner på nätet, vara endast några visade alla atomer man behövde.
Fruktsocker: C6H12O6

torsdag 17 december 2015

Internet

Utveckling
Den första versionen av internet började på 60-talet i USA, mellan en dator från Stanford och en från UCLA. Det nätverket kallades för ARPANET. Tanken var att kunna kommunicera mellan de olika universiteten, och för att stärka säkerheten av viktiga filer osv. Frasen internet kom inte förrän på 70-talet. På 70-talet expanderade ARPANET till Harvard och MIT. Sverige hade ett liknande nätverk, SUNET.
På 70-talet uppfanns det första email-programmet (designat för ARPANET) av Ray Tomlinson, som gav datorer möjligheten för datorer att kommunicera. Email var ARPANET’s största användning, ca 75% av ARPANET’s trafik var just email.
Ungefär så här stannade ARPANET ganska länge, fram till slutet på 80-talet, då Tim Berners Lee uppfann World Wide Web, eller WWW. WWW är en internettjänst, som gör webbsidor tillgängliga på internet. Tillsammans med HTML, gjorde WWW ett genombrott som standardiserade internet, och gjorde att fler datorer ”pratade samma språk” för att komma åt webbsidor. Sökmotorer söker igenom internet med hjälp av www, och visar sidor som är synliga. Den djupa webben, eller ”the deep web” är den del av internet som inte är synligt via sökmotorer. Den djupa webben är faktiskt 4000-5000 gånger större än den synliga webben. Den djupa webben kan man komma åt bland annat med hjälp av programmet ”Tor”.
I början av 90-talet, och fortfarande faktiskt, har datorer och mobiler med webbläsare utvecklats och också blivit mycket billigare, så nu när nästan varje hushåll i moderna länder har en datorn eller fler i hushållet, har internet ett mycket större krav på att bli snabbare. De sista åren har internet exploderat och utvecklats drastiskt på grund av så många användare.

Detta är ARPANET år 1969. Detta var i princip hela internet.


Detta är en visualisering på hur internet ser ut idag.












































Samhällspåverkan
En stor fördel med internet är vilka möjligheter det har öppnat upp för kommunikation.
Sociala medier är en stor del av människors liv nuförtiden, vilket både för människor närmare varandra, men också för de längta ifrån varandra. Människor från hela världen får kontakt med varandra, men i riktiga livet blir folk mer asociala och umgås inte lika mycket som förr. Internetanvändning kan också vara beroendeframkallande.
En bra sak med att internet ger möjlighet till mer kommunikation är information, som t ex tidningar och olika myndigheter. Med hjälp av internet kan man få ut information till en stor grupp människor snabbt och effektivt. Internet är också en stor tillgång för information och nuförtiden finns många stora uppslagsverk endast på internet istället för i bokform. En annan fördel med internet är att det uppdateras jämnt och ständigt dygnet, jämfört med uppslagsverk, tidningar osv. Man har också tillgångar till mycket modern kultur, så som musik, filmer och böcker.
En nackdel är att man i princip kan vara helt anonym, vilket gör nätmobbing mycket lättare. Nätmobbing är ett stort problem, och det är lätt att göra dumma saker när folk inte vet vem man är.
En annan nackdel är att man mycket lätt blir påverkad av personer på internet, vilket kan leda till både personskada (olika challenge’s) och egendom (t ex iOS 8 Wave).
Internet är också en stor möjlighet för brott, t ex upphovsrättsbrott (filmer och musik). Den svarta marknaden är också stor på den djupa webben.
En nackdel som kan upplevas som obehaglig är hur mycket information det finns om sig själv på nätet. Med sidor som hitta.se, eniro.se eller merinfo.se har man nästan inget privatliv kvar.

Internet ger också nya jobbmöjligheter, som t ex programmerare eller programutvecklare. Med internet finns ju möjligheten att nå en stor publik, så reklambyråer som koncentrerar sig på just reklam på internet (t ex kort videoreklam, att fånga tittarens intresse på kort tid), är något som också kan finnas. Alla dessa jobbmöjligheter leder till mindre arbetslöshet, vilket leder till bättre ekonomi och i slutändan till starkare välfärd i landet.

Miljöpåverkan
Internet påverkar miljön mer än man kan tro. En enda sekund av internetvideo gör att 0,2 gram CO2. Om man räknar med att man tittar ca 6 000 000 timmar varje dag (endast youtube), blir det 144 000 ton CO2 dagligen. Då undrar någon kanske, vad har en video med koldioxid att göra? Jo, det är alla servrar och datacenter som kräver energi för att fungera. Om man räknar med alla datacenter och servrar i världen, står ”internet” för ca 2% av jordens koldioxidutsläpp, vilket är ungefär lika mycket som flygplansindustrin! Google och andra stora företag jobbar på att förbättra dessa siffrorna, och satsar därför på sol- och vindkraft, istället för kolförbränning.

Ovan är ett datacenter i Utah utifrån.














Nedan är en blick på insidan (inte samma datacenter!)


















Källor: