torsdag 8 december 2016

Ta fram DNA ur en kiwi 
(v. 43)

Uppgift 
Vi ska ta fram rent DNA från cellerna i en kiwi och studera det genom mikroskop. Är detta möjligt?

Syfte 
Vi ska lära oss om och få förståelse för hur celler och dess DNA är uppbyggda. Vi ska även träna oss på att laborera och använda redskap och tekniker rätt.

Material 
  • 1 mogen kiwi-frukt
  • Flytande diskmedel: ca 1 cl
  • Koksalt (NaCl)
  • T-röd (95% alkohol), även kallat T-sprit
  • Vatten (kranvatten fungerar utmärkt)
  • Tre bägare á 20 cl
  • Bägare á 10 ml
  • Liten tratt
  • 1 kaffefilter
  • Sked & spatel
  • Mikroskop (med tillbehör: objektglas, täckglas)
  • ev. dator med programmet DinoXcope installerat, skulle fallet vara att mikroskopet råkar vara anpassat för detta.

Utförande 
OBS! Läs även felkällorna innan genomförandet av denna laboration.
  1. Gröp ur innehållet i en kiwi och mosa detta i en bägare med hjälp av en sked. Finfördela fruktköttet så att så mycket fruktsaft som möjligt kan frigöras.
    Bilden visar den mosade kiwifrukten
  2. Mät upp 1 cl diskmedel i den lilla bägaren och späd sedan med kallt vatten med proportionerna 1:9, med resultatet 10 cl vätska. Använd en av de större bägaren för det sistnämnda.
  3. 100 ml (10 cl) av utspätt diskmedel har skapats
    Häll så mycket av vätskan över den mosade kiwin att fruktköttet precis täcks. Tillsätt sedan ca 3 g koksalt (natriumklorid) och blanda i ca en minut.
    Här syns hur vätskan precis täcker fruktköttet
  4. Vik/rulla ihop ett kaffefilter så att det kan stoppas ned i en tratt. Häll på blandningen från punkt 3. Låt stå i cirka tio minuter, tills ca 20 ml har droppat ner i bägaren, som helst bör vara ren för att undvika föroreningar i observationen under mikroskop. Obs: försök inte påskynda filtreringen genom att peta i kiwi-smeten, se felkällor under Slutsats.
    I filtret kan man se fruktköttet och dess fasta massa. I bägaren nedanför syns filtratet som tunn vätska (tunn = låg viskositet).
  5. Mät upp 20 ml iskall T-röd, så att volymen är densamma som filtratet. Du ska nu ha två bägare vars innehåll är lika i volym, men olika av innehåll.
    Bägaren till höger innehåller T-röd och bägaren till höger filtratet
  6. Häll försiktigt ner T-röd, så att volymen i bägaren dubblas. Låt T-röd rinna långsamt utmed bägarens kant så att den skiktar sig över kiwifiltratet utan att blandas först!
  7. Du kan troligen se hur mjölkvit DNA växer fram i gränsskiktet mellan alkoholen och filtratet. Dessa kan försiktigt lindas runt exempelvis en spatel och sedan dras (långsamt och försiktigt) upp DNA ur bägaren.  (bild på detta finns under Resultat)
  8. Lägg en mycket liten fläck DNA på objektglaset (3*3 mm), och lägg på täckglaset. Pressa ned täckglaset för att platta till substansen och vätskan mellan glasen. Genom att göra detta eliminerar man felkällan att upptäcka andra substanser på olika fokus-avstånd, då bilden annars kan bli för ”djup”. Man får även en mindre suddig och istället klarare bild.
Hypotes 
Jag tror att vi kommer att lyckas med att extrahera DNA och möjligtvis sedan se det i mikroskop. Jag vet ännu inte exakt hur detta går till, men min hypotes är att diskmedlet och alkoholen bryter ner cellen och cellkärnan, vilket exponerar DNA. Jag grundar detta på flera laborationer som jag har gjort förr, då diskmedlet har haft för uppgift att sönderdela olika fetter, det är ju trots allt dess primära användningsområde och syfte i vardagen.
   Vad saltets exakta roll är är jag inte säker på än, men det återstår att se.

Riskbedömning
I denna laboration finns det inga stora risker, så länge man är försiktig. Då laborationen kräver att man handskas med en brandfarlig och hälsofarlig vätska, T-röd, och dessa risker måste iakttas. Men då vi under laborationen inte handskades med öppna lågor, sänks risknivån exponentiellt. Inget som görs i denna laboration ska förtäras (vilket gäller generellt i en laborationssal), så 
de enda två reella riskerna jag ser med alkoholen är följande:
  · Då laborationen vill att man använder nerkyld alkohol måste man vara försiktig. Alkohols smältpunkt ligger långt under den av vatten, så man kan underskatta hur kall flaskan faktiskt är. Man ser att den innehåller en flytande vätska, och antar att dess temperatur ligger över 0 °C, och utan att tänka på det greppar man den. Jag upplevde flaskan som förvånansvärt kall, nästan att det biter lite på huden.
  · Då alkoholens smältpunkt ligger så lågt, ligger även flampunkten lågt (temperaturen då ett ämne avger brännbara gaser i den koncentration att den kan antändas). Som nämnt ovan är detta inte så farligt ur brandsäkerhetssynpunkt, men gaserna finns ändå i luften. Dessa kan i för hög koncentration leda till att att man blir yr, och i värsta fall även försämra ens koordination, då det är möjligt att bli berusad av alkohol-ångorna. Därför är det viktigt att ha bra ventilation, och när man är klar med laborationen, att antingen diska ur bägarna direkt eller ställa dem i exempelvis ett dragskåp.
    Det kan även finnas personer med allvarlig kiwi-allergi, som får vara försiktiga vid blandningen och urgröpningen då det dels skvätter en del, och dels kan det komma ut kiwi-partiklar i luften.

Resultat
De två vätskorna skiktade sig i bägaren. Nedre vätskan bestod av kiwi-filtratet och den övre av T-röd. Efter några minuter kunde man se hur vita trådar lyftes från kiwi-filtratet och låg suspenderade i skiktet T-röd ovan. Se bild.




















När det kom till att se på DNAt i mikroskop, var många oense om vad som faktiskt kunde vara DNA; men mer om detta senare, tro mig!

Slutsats
Utefter resultatet kan jag göra en slutsats att min hypotes stämde, och att vi kunde extrahera DNAt ur kiwi. De mjölkvita strängarna som växte fram är DNAt som frigjorts efter en rad biokemiska reaktioner, med bland annat saltet och diskmedlet. DNAt man ser är dock inte en kromosom eller en dubbelhelix (”DNA-repstege”), utan DNA ur miljontals celler, som är ihopklumpade och hålls ihop med hjälp av saltet.
   Detta är en ungefärlig förklaring på vad som händer:
Först sönderdelar diskmedlet cellväggen och cellmembranet, vilket öppnar cellen och frigör cellkärnan. Cellkärnan sönderdelas även, och anledningen till detta är att den vanligtvis skyddas av cellväggen och -membranet, och därför inte är särskilt robust. DNAt av flera miljoner celler blottställs för resten av vätskan och därmed saltet. Saltet har alltså för uppgift att med hjälp av laddningar sammanbringa DNA-trådarna från de många cellerna och hålla ihop dessa. Saltet binder även ihop alla restliga produkter, t ex de sönderdelade cellväggarna och -membranen.
   Små luftbubblor lyfter DNA-klumparna upp i T-röden, vilket gör att de blir synliga. Anledningen till att vi använder specifikt T-röd är:
  · T-röd och vatten har olika densitet och T-röd skiktar sig därför ovanpå vattnet. Detta gör att DNA-trådarna har någonstans att flyta, istället för att stanna kvar i en vatten-blandning.
  · T-röd har en låg fryspunkt, och därför kan man ha en lägre temperatur, (vilket krävs för att inte DNA ska sönderfalla eller skadas) och ändå kunna använda sig av en flytande vätska. Andra ämnen hade frusit annars, därför var T-röd utmärkt
  · T-röd är mycket genomskinlig, vilket gör att man kan se de enskilda DNA-klumparna lättare.
Så, detta var alltså hur vi extraherade DNAt ur kiwi. En slutsats jag kan dra av detta är att cellens membran och väggar består av fett, då de löses upp i diskmedel. Även om denna informationen är lite omvänd, då vi inte skulle använt diskmedel i första laget om det inte vore så att cellens membran är gjorda av fett, men det är ändå nyttig information och kan anses som en valid slutledning. Vi har även information nog för att få en förståelse för DNA och cellens samverkan och uppbyggnad.

Det finns ett par möjliga felkällor i denna laboration. Framför allt är det viktigt att T-spriten är kall för att inte sönderdela DNAt. Därför ska T-spriten förvaras i frys, ända tills strax före användning. Det är även av vikt att man genomför hela laborationen med hög precision. När man filtrerar kiwi-saften ska man undvika att skynda på det genom att peta i filtret. Det var flera som gjorde detta, vilket gjorde att filtret gick sönder och både filterpapper och kiwi-kärnor for ner i filtratet och förorenade detta.
   Använd gärna en våg som fungerar felfritt, för att mäta upp saltet. Vågen vi skulle använda var trasig, och det slutade med att man fick ögonmåtta mängden. Så fort man förlitar sig på människor, sjunker tillförlitligheten i metoden, och det kan påverka resultatet. Jag har en del erfarenhet i att ögonmåtta vikten av ett pulver, och kunde därför fortsätta med laborerandet. Andra, som inte har lika mycket erfarenhet, ögonmåttade möjligtvis fel och påverkade så slutresultatet.
   Man bör vara även försiktig när man ska skikta T-spriten över filtratet, och se till att den rinner ner långsamt längs med bägarens insida. Om man häller ner spriten direkt i filtratet, med starkt flöde, kommer det dels dröja längre tills de två vätskorna skiktas, då alkoholen först blandas med vattnet och sedan separeras, och dels kan det leda till avvikelser och skiljaktigheter i resultatet om DNA-extraktionen.
   En sista felkälla, som påverkar resultatet man ser i mikroskopet, kan vara erfarenhet i att använda mikroskop, och en oklar verklighetsbild på skala, vilket jag nu ska berätta om. Jag kommer att föra ett vetenskapligt resonemang eller diskussion om huruvida vi hade medel och resurser för att kunna observera DNA-dubbelhelixar genom mikroskop.

Det fanns diverse personer i parallellklasserna som hade tagit bilder genom mikroskopet på vad de trodde och vissa, var övertygade om, var DNA. Jag har valt att fokusera på en särskild, och diskutera om denna. Detta inte för att förolämpa personens förmågor eller omdöme, utan i syfte att skapa en vetenskaplig diskussion.




















Vad vi ser på den här bilden är ett objekt som utan tvivel är vridet i en spiral. För det otränade ögat skulle detta onekligen kunna missuppfattas som en DNA-molekyl, om man inte har en uppfattning om skala. Faktum är att DNA är fruktansvärt litet, så litet till och med att det är fysiskt omöjligt att kunna se det med genom ett optiskt mikroskop som använder sig av ljus synligt för det mänskliga ögat. Objektet i fråga är alltså på molekylär nivå, och därmed mindre än själva våglängden av synligt ljus (vars lägsta våglängd ligger runt 380 nm), det är alltså helt omöjligt att se enskilda DNA-trådar genom ett optiskt mikroskop, som vi använde.


















Istället behöver man ett elektronmikroskop för att kunna urskilja DNAs dubbel-helix, och även då endast med svårigheter, som bilden ovan visar. Bilden nedan visar hur stor en kromosom skulle kunna vara, nämligen upp till 20 mikrometer.


























20 mikrometer är 1000 gånger större än 20 nanometer, och därmed faktiskt möjlig, om än med stora svårigheter, att observeras genom ett optiskt mikroskop. Det motsvarar en femtiondel av en millimeter, vilket faktiskt vore någorlunda möjligt att kunna observeras. Med denna kunskapen antog jag att det jag hade lyckats ta bild på var ett kluster av kromosomer, varav det jag trodde var en X-kromosom är inringat i rött.




















Senare läste jag att DNA endast är i kromosomform precis innan celldelningen, och att det vanligtvis ligger löst i cellkärnan. Detta säger mig att det jag fick på bild inte alls kan vara kromosomer, då en plockad frukt inte utför celldelning längre, och sannolikheten att jag lyckades få bild på en avbruten celldelning är bokstavligt talat en i flera miljoner. Samtidigt så fick jag också reda på att även kromosomer (inte bara DNA) brukar fotograferas genom ett elektronmikroskop, vilket får mig anta att kromosomer inte är stora nog vanligtvis att få vettiga bilder genom ett optiskt för vetenskapligt bruk. På grund av dessa två anledningar tar jag tillbaka att min bild visar kromosom-kluster. Faktum är att jag konsulterade en forskare och doktor i biokemi, och han kan bekräfta att det vi ser inte är kromosomer. Han förklarar vidare att uppfattningen av skala dessutom är mycket skev på vissa bilderna, exempelvis denna:




















Enligt bildens upphovsman (som väljer att förbli anonym) föreställer detta en kromosom, men som förklarat ovan är skalan felaktig. Detta kan man även utan kunskapen beskriven ovan, räkna ut, då ”pseudo”-kromosomen visas i samma bild som luftbubblor. Vem som helst med grundläggande naturkunskaper förstår att skalan för de två objekten är felaktiga. Även grundläggande kunskaper om hur man hanterar ett mikroskop är användbara. På så sätt hindras mer komplicerade misstag som detta, men även lätta misstag som att inte kunna hantera fokus som leder till att man tar bilder på repor i täckglaset eller dammkorn, som obestridligen ger felaktigt resultat, från att hända.

Vad är då anledningen till denna diskussion? Jag har två poänger med den:
   · Att fundera över laborationsrapportens upplägg. Det var mycket otydligt hur DNAt skulle se ut i mikroskopet. Jag har i min diskussion nyss bevisat att både DNA och kromosomer är omöjliga att se i optiska mikroskop, och dessutom förklarat varför 100x förstoring inte kommer att tjäna något till när man tittar på kromosom-kluster. Jag föreslår härmed alltså att ta bort mikroskop-parten av laborationen, för framtida laborationer, för att förhindra framtida missförstånd och onödig förvirring för alla elever; både för dem som inte riktigt förstår sig på allt, och dem som förklarar hur och varför förvirringen uppstår.
  · Att med hjälp av tydliga exempel förklara att mer undervisning som behandlar grundläggande kunskaper om naturkunskap och simpel logik är nödvändigt, och att visa att även de som anses vara på högsta nivå bör ta del av den.

Fallet kan naturligtvis vara så att det är med avsikt att man har lagt till den förvirrande mikroskop-delen, för att den enskilde eleven ska ifrågasätta sitt resultat och därmed skapa en vetenskaplig diskussion. Om så är fallet, är jag ett tydligt exempel på att planen har fungerat.
   För övrigt var denna laboration rolig att utföra och en av de mest intressanta att resonera kring, och framför allt mycket givande.

Antonio Vivaldi - musikhistoria

Barocken är en tidsepok inom musiken (och annan kultur) som, med marginal, varade cirka från 1600 - 1750.
   Under flera hundra år hade sakral (relaterad till kyrkan) musik varit dominant. Under medeltiden började musiken långsamt splittras i två olika grenar, sakral och profan. Profan musik var musik som inte hade någon nära relation med kyrkan, utan snarare med omvärlden runt omkring oss, även kallad värdslig musik. Sakral musik var dock fortfarande starkt dominerande. Renässansen (1400 - 1600) hjälpte sprida vidare tanken om profan musik vidare och de två grenarna stod snart nästan jämlika. Under renässansen utvecklades även nyare tonarter som vi har än idag, dur och moll. Samtidigt som man i dåtidens samhälle började acceptera mångfald inom religioner, och kyrkans makt i samhället avtog och blev mindre även politiskt sett, kunde man därmed även märka en förändring i musiken. De kyrkliga tonarterna och religionens klanger lades åt sidan.
   Renässansen hjälpte också att popularisera ett bredare tonspektrum, och övergick från den homofonin som t ex kyrkokörer hade byggt på förr, till polyfonin, där grundtanken var att flera olika melodier skulle samspela för att bilda en bred samklang, med olika kontraster i både styrka och tonhöjd.
   När väl barocken hade börjat, runt 1600, fortsatte tankarna kring polyfoni och kontraster. En musik-”stil” eller trend som var mycket vanlig under barocken, var terassdynamik. Terassdynamik gick ut på att en specifik melodi eller tema först spelades pompöst och mäktigt av hela orkestern (med timpani och blåsinstrument som skapar en kraftig känsla och ljud), och sedan upprepades av en liten grupp instrument, ibland bara ett enda instrument. Det var vanligt att i en konsert eller annan musik ha ett specifikt ”huvud”-instrument (ofta violin eller flöjt), och ofta det var just det instrumentet som upprepade melodin, för att skapa terassdynamiken. Detta kunde även spelas tvärtom, så att soloviolinisten spelar en melodi och hela orkestern upprepar.
   En till trend som blev mycket vanlig under barocken var så kallad programmusik, en komposition som skildrar en berättelse, eller som förmedlar en plats eller läge, samt en känsla förknippad denna. Detta är inspirerat av renässansens konsttrender, tavlor skulle förmedla en känsla snarare än endast visa ett stilleben. Man experimenterade med olika färgkompositioner och målartekniker, väl jämförbart med barockens senare målande melodier som föreställer och målar olika händelser och känslor, dvs programmusik. Ett bra exempel på programmusik är La Moldau av Bedřich Smetana, som enligt mig är ett genuint mästerverk. Låten följer floden Moldau som börjar som en liten källa med droppande vatten (föreställt av pizzicato-spel), och sedan slingrar sig vidare genom det tjeckiska landskapet samtidigt som den växer.

När barocken led mot sitt slut, började en period som oftast benämns som senbarocken. Under senbarocken var barockens trender och vanor inpräglade i musikvärlden, och verken skrivna under den perioden var standardiserade och speglade endast ett fåtal stilar som varit framstående under tidig renässans. Snarare började man experimentera med nyare tekniker, vilket slutligen ledde fram till wienklassicismen. Musikstilen förändrades och man skulle snart välja att framhäva ljusa och klara melodier, och lämna det pompösa från barocken bakom sig.
Men ännu fanns den inpräglade stilen från senbarocken kvar, även om nyare stilar kunde anas, och det är just denna period som jag har fördjupat mig i.
   En av senbarockens mest kända tonsättare var en italienare vid namn Antonio Vivaldi.


Antonio Vivaldi föddes i Venedig år 1678, och var det första av nio barn. Antonios far, Giovanni Battista Vivaldi, var vid den tidpunkten en känd violinist som var anställd i Markuskyrkan. Redan som liten pojke fick Antonio lära sig spela fiol av sin far, och en tid under sin barndom for han tillsammans med sin far runt och hade konserter i framför allt kyrkliga sammanhang. Detta gav Antonio en bra grund för en framtida musikkarriär, och vande honom till att spela inför publik, vilket skapade om honom och gjorde honom till en duktig violinist.
   Han anställdes därför redan i en ålder av 24 vid barnkonservatoriet (inriktad musikskola) för flickor i Venedig. Där tillbringade han officiellt större delen av sitt liv, fram till 1740, och var aktiv som komponist, vid sidan om att vara violinmästare vid konservatoriet. Runt 1720 började Vivaldis konserter och kyrkomusik bli känd och omtyckt utanför Venedig, bland annat uppmärksammad av tysk arkitekt Johann Friedrich Armand. Utöver att lära barnen att spela instrument och musikteori, var Vivaldis arbetsuppgifter även att vara körledare och utöver det att skriva en ny konsert till varje kommande storhelg eller firande. Detta satte stor press på Vivaldi tidsmässigt och han ifrågasattes även som lärare, vilket i slutändan gjorde att han förlorade jobbet vid konservatoriet. Ett år senare anställdes han igen då man insåg hur stor roll Vivaldis position som violinmästare hade. Men som sagt, Vivaldi hade även fått uppmärksamhet utanför Venedig, och under höjdpunkten i sin karriär turnerade han runt i Europa, på uppdrag av flera adelspersoner och kungliga individer, bland annat ombads han av det franska hovet att skriva bröllopsmusiken till bröllopet för Ludvig XV och Marie Leszczyńska.
   Antonio Vivaldi dog 63 år gammal år 1741. Likt många andra kända personer, hade Vivaldi levt upp pengarna han tjänat och dog utfattig. När hans musik avtog i popularitet då man önskade något mer modernt, hade han gjort ett försök att sälja sina manuskript, flytta till Wien och där arbeta under kejsaren, för att säkra en inkomst. Allt gick utmärkt tills kejsaren dog plötsligt kort efter Vivaldis anländande till Wien. Året därpå dog även Vivaldi och begravdes på sjukhusets fattigkyrkogård.

Ett av Vivaldis mest kända verk och en enastående representation av senbarockens musikstil med dess inpräglade traditioner och nytänkande från Vivaldis sida, är konserten Le quattro Stagioni, eller ”De fyra årstiderna”, beståendes av fyra satser som beskriver en specifik italiensk årstid (vars klimat skiljer sig något det svenska). Verket är ett exceptionellt exempel på programmusik, med många målande melodier och audiella liknelser till verkliga företeelser som t ex åska och fågelsång. Jag har valt att fördjupa mig den första satsen ur den första konserten, Allegro ur La primavera, våren.
   Du kan lyssna på Le quattro Stagioni genom att klicka på denna länk.

Satsen börjar med jämna rytmiska stråk av hela orkestern, samtidigt som första fiol spelar melodin. Fiolens glada dur-melodi framhäver lyckan i våren, samtidigt som ackompanjemanget spelar en pulserande bordunton som ger verket en bas och driv framåt. När en baston, trots ändrade ackord, kvarstår, bildas en slags längtan tills de två parterna möts igen, melodin och bordunen. Nu är våren äntligen kommen, efter en lång och kall vinter. Allt står i grönska och livet har åter börjat.
   Redan 24 sekunder in i klippet (00:24) kan man höra terassdynamiken användas. Alla instrumenten tystas ner till piano, och endast fiol och cembalo spelar melodin. Allt för att öka kontrasten mellan starkt och pompöst, och svagt och lugnt. Ofta brukade man även dra liknelser till man och kvinna med terassdynamiken: först är det en stark man som dominerar, sedan är det den kvinnliga delen, mer lugn och feminin. Efter den ”lägre” terassen, har violinisten solo, och melodin påminner starkt om fågelsång. När den lilla fågeln, som nyss har kommit fram efter vintern, sjunger, kallar den fram sina vänner, andra småfåglar, som svarar och sjunger tillsammans den första fågeln fram och tillbaka (00:53), som rop och svar. Plötsligt är hela himlen fylld med kvittande småfåglar och temat återkommer med ståt. Därefter (01:17) följer vi en bäck eller älv som slingrar sig genom landskapet. Bäcken har precis smält efter vintern, och livet har satt igång i den igen. Vid 01:41 återkommer en variation av temat för att passa tonarten av föregående och kommande delar. Plötsligt driver ett oväder in över vårt landskap och fåglarna börja drilla och skrika av fasa (01:57), i takt med åskan naturligtvis. 02:18 beskriver hur vissa fåglar kryper undan och gömmer sig, medan andra är kvar och trotsar åskvädret med sång. Vid 02:27 börjar åskvädret långsamt driva iväg och solen tittar fram igen. 02:44 beskriver hur fåglarna som gömt sig flyger fram igen och stämmer in igen med dem som stod kvar. När temat återkommer vid 03:11 har regnet upphört, vattnet avdunstar från marken och fågelsångens samklang är igång igen och våren briljerar.
   Allt detta är ett utmärkt exempel på hur programmusik skildrar olika händelser och skapar känslor såsom lycka, rädsla, envishet och motstånd, och slutligen lycka igen. Även terassmusiken framhävs tydligt i detta stycke, och återkommer varje gång när temat spelas; t ex efter temat vid 03:11 återkommer samma melodi, men en terass lägre, vid 03:19. Man kan även ana Vivaldis nytänkande som kom att påverka Wienklassicismen något, nämligen att använda klara och ljusa melodier. Solo-fågelsången (t ex 00:32) är ett utmärkt exempel för detta.

Vivaldi blev förståeligt en av världens mest kända och inflytelserika kompositörer aktiva under senbarocken, och hans musik är fortfarande lika omtyckt idag, som den var på den tiden. Antonio Vivaldi är onekligen min personliga favorit när det kommer till klassiska kompositörer.
Källor:

onsdag 30 november 2016

Kloning och genteknik - argument + källkritik

Argument till kloning och genmodifiering:

Mot:
  1. Metoden är mycket kostsam.
  2. Man känner ännu inte till alla sidoeffekter, som forskare inte kan märka.
  3. Klonade djur får ofta underutvecklade organ, vilket kan anses som djurplågeri.
  4. Klonade eller genmodifierade djur får inget normalt liv och dör dessutom i förtid.
  5. Att experimentera med djur och djurliv kan rubba ekosystemet och störa den naturliga evolutionen.
  6. Viss effektivisering av köttindustrin (genmodifiering) leder till sjuka djur, som knappt kan bära sin egen vikt, inte kan föda barn. Detta är nedvärderande djurplågeri.
  7. Kloning och DNA är ett relativt ny teknik och man känner inte till alla egenskaper av gener och DNA. Även om man lyckas klona DNA, så är det någonting utöver det, som är för komplext för människan att förstå, som förhindrar oss från att göra det felfritt. Det är som att naturen försöker hindra oss människor från att mixtra med naturen. 
  8. Det är inte lönt (ännu) att satsa på en bransch inom kloning och genmodifiering av djur. Vid experimentet med fåret Dolly krävdes det 227 försök, men endast ett var lyckat.
  9. Kloning kan även ses som ett etiskt problem. Djur är levande varelser och har rätt till en egen vilja. Att tvinga dessa till att bli subjekt för experiment är fel.
  10. Att klona sitt bortgångna husdjur fungerar inte. Man får samma kropp och fysiska aspekt, men sinnet och personligheten är som bortblåst. Exempelvis, även om man hade lärt sin hund en rad tricks eller disciplin, har klonen inte dessa kunskaper.
För:
  1. Med hjälp av kloning kan vi ersätta enskilda organ. Om man är i livsfara kan man klona stamceller från andra delar av kroppen och skapa nya organ, istället för att behöva vänta på en donator. Dessa metoder kan även testas på djur, så länge syftet är att rädda en människas liv. Kosmetiska produkter bör inte testas på djur, då de inte bidrar till att rädda liv.
  2. Många ifrågasätter varför man ska klona människor, och använder det som argument att hela människor inte kommer att kunna klonas. Det måste alltså förtydligas att ingen har för tanke att man ska klona hela människor, det finns det ingen anledning för. Vad som sägs är att man möjligtvis ska klona enskilda organ.
  3. Man kan förbättra köttindustrin, genom att skapa genmodifierade köttkreatur för nyttigare livsmedel, att minska fetthalten.
  4. Man kan klona djur med extra bra anlag för ull, mjölk, ägg-produktion, för att effektivisera dessa industrier. Ingen genmodifiering används, utan man kopierar endast DNAt.
  5. Man kan minska felkällor inom medicinsk forskning, om man använder "en enda mus” med samma fysiska förutsättningar, ökar tillförlitligheten i resultaten.
  6. Om kloning och genmodifiering har en framtida bransch, öppnas nya arbetsmöjligheter och överflödig arbetskraft i samhället kan sättas i arbete.
  7. Genom kloning skulle man kunna ta tillbaka och återuppliva utdöda djur, vars försvinnande är  människans fel. Man ska inte återuppliva djur som genom naturligt urval har dött ut, då skulle man snarare rubba ekosystemet, vilket man ju vill undvika.
  8. Genom att återuppliva sedan urtiden utdöda djur (fossiler) kan vi spåra bak i tiden och undersöka jordens historia, uppkomsten för liv på jorden. Det skulle vara ett stort vetenskapligt genombrott och man får en bättre förståelse människans historia och uppkomst.
  9. Om ett kärt husdjur dör eller måste avlivas, kan man klona det och därmed skapa en ny, exakt likadan, kopia.
  10. Genom genforskning och försök med att klona får vi en mycket djupare förståelse för kroppens och cellers uppbyggnad, och hur hela människor blir till och fungerar.

Källkritik
Den första källan jag använde är Nationalencyklopedin. Artikeln i Nationalencyklopedin var mycket informationsrik och den gav mig en uppfattning eller helhetsbild kring hela området kloning. Texten förklarade även detaljer som fakta om experimentet med fåret Dolly med mera. Att NE valde att formulera sin text och packa så mycket information, visar på en seriös sida som lägger ned tid och energi på sina artiklar. NE är en välkänd sida och ett stort uppslagsverk som har funnits sedan 1999. 17 år låter troligen inte så mycket, men betänk att detta endast gäller internetsidan, och år 1999 var precis i början av internets utveckling. NE har alltså sett internet-konsumtionen i samhället utvecklas, och kan nu, med lång erfarenhet när det kommer till information på internet, anpassa sina tjänster efter konsumenten.
   NE är ett stort företag som har statlig hjälp och finansiellt stöd. En sådan stor organisation med så många läsare är dessutom ständigt under samhällets skarpa kritiköga, så att så fort något fel skulle begås, hade folk reagerat och det hade blivit rätt. Därför kontrollerar NE också sina källor, vilket bidrar till trovärdigheten. De hänvisar även till sina egna källor och ser till att uppdatera informationen regelbundet, vilket gör den både tidsmässigt relevant och därmed mer trovärdig. NE är dessutom en politiskt neutral webbplats, vilket gör att information inte nyanseras vilket kan påverka trovärdigheten. Dessutom är NE’s artiklar, och detta är särkilt relevant och av vikt i detta fallet, religiöst obundna och speglar därför inga religiösa åsikter gällande just genmodifiering och kloning. Sidan är kontrollerad och uppdateras regelbundet, vilket innebär att faktan är trovärdig, aktuell och relevant.
   NE's hemsida är för övrigt mycket informationsrik, full med länkar och information om organisationen och deras arbete. Det finns även kontaktinformation, vilket tyder på en mycket seriös och trovärdig organisation och källa.
   Ett mycket bra sätt att se till att källorna man använder är pålitliga, är att jämföra med andra källor och se till informationen stämmer överens, vilket jag gjorde. Jag jämförde med Wikipedia och genteknik.se, till vilka jag kommer till senare.

Nästa källa jag använde mig av är Wikipedia. Wikipedia är, till skillnad från vad många tror, faktiskt en bra och trovärdig källa. Vem som helst kan bidra med information, vilket skulle kunna sänka trovärdigheten, men faktiskt är det motsatsen som är sanningen. Om någon ändrar något, måste ändringen först modereras och godkännas, för att försäkra sig om att den nya informationen är korrekt. Om något fel ändå skulle slinka sig igenom filtret och faktiskt upptäckas, kan användare bidra med rättningar och signalera att informationen är felaktig. Denna ständiga uppdatering och granskning gör att källan blir mer trovärdig.
   Även i Wikipeda står litteraturhänvisningar utskrivna, samt när informationen är tagen. I de artiklarna jag läste var all information hämtad relativt nyligen och senaste ändring var endast två veckor innan jag hämtade informationen, vilket dels bevisar att sidan ständigt uppdateras och det ses till att informationen stämmer, men även dels innebär att sidan tidsmässigt är relevant för mitt bruk.
   Även Wikipedia jämförde jag med mina andra källor, och märkte att det mesta stämde överens, vilket gör informationen mer trovärdig. Det var några siffror och statistik som skiljde sig (t ex hur många försök Dolly behövde eller det exakta priset) vilket gjorde mig lite osäker. Jag valde då helt enkelt att använda mig av informationen från den mest kontrollerade och mest pålitliga källan, i det här fallet Nationalencyklopedin.

Nästa källor jag använde är genteknik.nu och genteknik.se. Båda sidor ägs av Gentekniknämnden, en statlig förvaltningsmyndighet som bland annat har för uppgift att sprida kunskap om den gentekniska utvecklingen, vartill sidorna är för. Gentekniknämnden är en del av stora och vitt kända Karolinska Institutet. källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071075.HTM
   Vid första blick såg sidorna något amatörmässiga ut, och jag blev något misstänksam. Men när jag fick reda på att det är en statlig myndighet som stod bakom sidorna, försvann mina misstankar. Artikeln jag läste hade dessutom uppdaterats i april samma år, vilket innebär att sidan inte är en kvarglömd (vilket mina misstankar om layouten delvis handlade om) och utdaterad sida, utan en aktiv sida som hålls uppdaterad. Det gör källan definitivt relevant och mer trovärdig.
   Även denna sida jämförde jag med mina andra källor, och allt stämde överens, vilket gör informationen pålitlig.

De av mina argument som är känsloargument, skapade jag själv utifrån vad jag hade läst om genteknik och kloning, samt utifrån uppfattningen jag har fått av olika aspekter inom etiken moralen av genforskning.

Källförteckning



måndag 14 november 2016

Idrottsplanering HT16

Huvudinnehåll
Huvudinnehållet för denna lektion är frisbee och volleyboll.

Förmågor
Förmågor som tränas under vårt pass är följande:
Kasta
Fånga
Koordination/bollkontroll
Springa
Hoppa
Kombinationer av ovanstående, ex. hoppa och fånga, springa och kasta

Mål
Målet för denna lektion är att träna både koordination och bollkontroll, samt kondition och uthållighet. Alla är olika bra på olika förmågor, och jag tycker att med denna variation, får alla någonting att bita i.

Uppvärmning och uppmjukning
Uppvärmningen sker till ett utdrag ur Run to The Hills - Iron Maiden
Låten börjar med en långsammare del, till vilken övningen ”sprattelgubben” passar utmärkt. ”Sprattelgubben” värmer upp hela kroppen och förbereder framför allt axlarna (överkroppen) och och höfterna, båda viktiga delar i att kunna spela frisbee, alternativt volleyboll.
   När den snabbare delen börjar börjar vi springa i en cirkel, för att få upp pulsen och andningen, vilket kommer att behövas under de senare övningarna. Att börja med relativt högt, men jämnt tempo är också bra för att få igång ledvätskorna, som hjälper till att minska skaderisken under huvudaktiviteten. Under löpningen kommer jag att lägga till armvev, baklängeslöpning, sidohopp. Sidohopp är bra för att värma upp höfterna, vilket är viktigt inför sporter med högt tempo.

  Till uppmjukningen har vi valt låten Headlights - Robin Schulz. Låten är lugn och något avslappnande, men samtidigt håller den ett bra tempo för uppmjukningsövningar. Även här  kommer vi att fokusera på överkroppen och höft, framför allt axlar.

Tidsplan
10 min plocka fram (sker innan lektionens början)
väggen ska rullas ner och tjockmattor ska balanseras på högkant i det lilla rummet, mellan plintar.
______
Gemensamt:
5 min genomgång och förklaring
5 min uppvärmning
5 min uppmjukning

Åtskilt:
Stora salen:                 Lilla salen:
5 min Frisbee-passar, långsida-långsida 5 min genomgång och lagindelning (se underrubrik)

20 minuter spel, kort paus i mitten för       flera små spel, vinnaren möter nästa lag. (hur vinner
utvärdering, ev. ändringar.          man? 5 poäng per lag)

Gemensamt:
10 min undanplockning och utvärdering
_______
10 min undanplockning (efter lektionen)

Huvudaktivitet och variationer
Vi har två huvudaktiviteter för detta idrottspass; frisbee och volleyboll. Båda aktiviteter kräver samarbete, koordination och håller ett högt tempo, så det gäller att vara kvicktänkt och tänka ut den bästa strategiska lösningen för situationen.
   På frisbeen har vi lagt till en regel, att man inte får stå med frisbeen i handen längre än ca 5 sekunder. Detta kommer höja tempot i spelet, och gör att man måste vara mer kvicktänkt inför passar och strategival.
   Volleybollen har vi också ändrat på. Vi ställer upp tjockmattor i mitten, så att man inte kan se motståndarlaget. Detta gör det svårare att se vart bollen kommer, och man måste hålla ett högre tempo för att hålla spelet igång.


Lagindelning
Lagindelningen sker likt följande princip:
Först får alla nummer 1 eller 2. Dessa nummer bestämmer vilken sport man kommer att spela. ! betyder frisbee och 2 volleyboll.
Uppvärmingen sker med hela gruppen, då de två sporterna kommer att kräva att samma muskler är uppvärmda; axlarna specifikt.
Efter uppvärmningen går grupp 2 in i den lilla salen.
   Lagindelningen inför frisbeen tycker jag är lite finurlig ;) Jag kommer att säga till folk att dela in sig två och två med någon som är ungefär lika bra, för att öva frisbee-kast. Efter den lilla övningen, tar jag en från varje par och delar jag in dem i olika lag. På så sätt blir lagen mycket jämna.
   Lagindelningen för volleybollen görs med 1, 2, 3.

Riskbedömning
Vid denna aktivitet finns någorlunda få reella risker. En frisbee är hård och kan, beroende på vem som kastar, göra skada om den träffar en. Stå inte runt och prata med kompisar (var aktiv i spelet!), håll alltid koll på var frisbeen befinner sig, så minskar risken att plötsligt bli träffad. Vi värmer och mjukar upp leder, så att risken att någon sträcker något minskas. Vår modifiering i volleybollen, hindrar starka skott eller slag direkt mot någon, bollen måste ju komma i en kurva över mattorna.

Utvärderingsfrågor
Vilka förmågor har vi tränat idag?
Vilka delar av kroppen har vi tränat mest idag?
Vad kunde vi ha ändrat på?

Material
Plintar
4 tjockmattor
Frisbee’s
Volleybollar
Koner